Matic Dolinar, mr pharm.
Početna >Imunoblog >Zanimljivo > Stres i imuni sistem kod srednjoškolaca i studenata

Stres i imuni sistem kod srednjoškolaca i studenata

Vreme adolescencije donosi sa sobom velike fizičke i emocionalne promene. Iznenadne oscilacije hormona i brz fizički razvoj sa brojnim testovima u školi, sportskim aktivnostima, zabavama, noćnim životom, leptirićima u stomaku, prepiranjima sa roditeljima i sl. znače neprestan stres za telo, a to jako oslabljuje imuni sistem i povećava podložnost organizma nastanku i razvoju različitih infekcija koje mogu da izazovu prehladu ili grip. Nisu međutim samo srednjoškolci često izloženi stresu – tu su i studenti i odrasli kojima su studije sa ispitima, kolokvijumima i vežbama, odnosno posao sa brojnim projektima i drugim zahtevima među glavnim uzročnicima stresa.

Šta dakle možemo da uradimo da bismo ojačali imuni sistem da bude otporan na sve nabrojene promene?

1. Dovoljno spavanja

Ispitivanja pokazuju da nedostatak sna ima jednak efekat na telo kao fizički stres. Adolescentima je dnevno potrebno od 9 do 10 sati sna. Njihov prirodni ciklus spavanja razlikuje se naime od onog kod odraslih jer nivo melatonina, hormona, koji reguliše bioritam, postiže vrhunac dva sata kasnije nego kod odraslih, kojima je dnevno potrebno od 7 do 9 sati sna. To znači da adolescent koji se probudio u 7 sati oseća jednak umor kao odrasla osoba koja je ustala u 5 sati.

2. Odgovarajuća ishrana

Pravilna ishrana je od vitalne važnosti kod očuvanja i jačanja imuniteta. Preporučuje se konzumiranje svetlozelenog lisnatog povrća bogatog vitaminima (prvenstveno vitaminom C), mineralima i antioksidansima. Voće sa debljom ljuskom, npr. kruške i jabuke, je dobar izvor vlakana, a jagode su izuzetno bogate vitaminom C. Kao izvor belančevina, minerala i zdravih masti tu su koštuničavo voće i semenke, koji su bogati cinkom, a cink je neophodan imunom sistemu. Integralni proizvodi kao što su smeđa testenina, smeđi pirinač, integralni hleb itd. sadrže ugljene hidrate, koji su odličan i dugotrajan izvor energije. Preporučuje se takođe unos ribe jer je izvrstan izvor belančevina i zdravih masnoća.

Neka svako nenajavljeno ispitivanje u školi ili naporan trening košarke budu samo još jedan neškodljiv kamenčić u bogatom mozaiku svakodnevnice.

3. Redovna telesna aktivnost

30 minuta redovne telesne aktivnosti svaki dan veoma je značajno u jačanju imunog sistema. Fizička aktivnost naime povećava cirkulaciju i time putovanje odbrambenih ćelija imunog sistema po telu.

4. Opuštanje

Opuštanje jedanput na dan u obliku meditacije, joge i vežbi disanja je blagotvorno i deluje smirujuće na nervni sistem, snižava nivo stresa i imunološki odgovor na njega. Neki stručnjaci preporučuju i redovno posećivanje saune jer pomaže u uklanjanju stresa, snižava krvni pritisak, podmlađuje i čisti kožu te povoljno utiče na čitav organizam.

Deca, srednjoškolci, studenti, odrasli, starije osobe – stres je jedna od napasti savremenog vremena koja se jednostavno ne može izbeći. Preti nam i onda kada najmanje očekujemo. Zato je dobro pokušati uvažavati gore navedene predloge koji jako povećavaju otpornost našeg imunog sistema na sve tegobe koje vrebaju sa svih strana. Neka svako nenajavljeno ispitivanje u školi ili naporan trening košarke budu samo još jedan neškodljiv kamenčić u bogatom mozaiku svakodnevnice.

Dodatak ishrani Imunoglukan P4H® ne smeju uzimati pacijenti sa presađenim organima. Pacijenti koji su na terapiji imunosupresivima mogu uzimati Imunoglukan P4H® samo po prethodnom savetovanju sa lekarom.

Dodatak ishrani nije zamena uravnoteženoj i raznovrsnoj ishrani.